دولتی ها در کنار پسته فندقی به روز تعطیل جمعه خود حال و هوایی خاص می بخشند

پسته بسیار پرانرژی است و محتوای کالری بالایی دارد حدود 600 کالری در هر 100 گرم، بنابراین مصرف آن به خصوص برای افرادی که فشار خون، دیابت یا مشکلات چاقی دارند، باید در حد اعتدال باشد، همچنین به این دلیل که اغلب پس از نمک زدن به بازار عرضه می شود.

محتوای لیپید عمدتاً از چربی های تک و چند غیراشباع تشکیل شده است، بنابراین چربی های خوب هستند.

در پسته فندقی به روز و تازه، در مقایسه با سایر دانه های روغنی ، مقادیر بیشتری از مواد آنتی اکسیدانی وجود دارد: لوتئین، بتاکاروتن و توکوفرول.

پسته از قلب محافظت می کنند. مصرف پسته به دلیل وجود گاما توکوفرول برای سلامت قلب مفید است.

این ماده نوعی ویتامین E است که خاصیت گشاد کنندگی مختصری دارد، از دیواره مویرگ ها محافظت می کند و همچنین اثر ضد ترومبوتیک دارد. عمل محافظتی بر روی قلب نیز البته به دلیل اثر کاهش دهنده کلسترول است.

پسته ها ضد سرطان هستند. محتوای آنتی اکسیدانی بالای پسته به این معنی است که مصرف منظم آن می تواند کمک بسیار مهمی در مبارزه با تومورها، به ویژه با پیشگیری از آنها باشد.

آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که باعث آسیب اکسیداتیو می شود که باعث سرطان می شود.

انواع پسته از بینایی محافظت می کنند: لوتئین و زآگزانتین کاروتنوئیدهای موجود در پسته هستند که از چشم محافظت می کنند و از بروز مشکلات بینایی جلوگیری می کنند و سلامت چشم را بهبود می بخشند.

همچنین پسته سیستم عصبی را سالم نگه می دارند. پسته حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6 یا پیریدوکسین است که برای برخی از عملکردهای سیستم عصبی ضروری است.

این ویتامین در واقع برای سنتز برخی از انتقال دهنده های عصبی ضروری است و برای سنتز میلین، ساختاری که از سیستم عصبی محافظت می کند و امکان ارتباط بین نورون ها را فراهم می کند، ضروری است.

از پوست ما محافظت می کنند. ویتامین E موجود در پسته یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و در نتیجه با پیری مقابله می کند.

به علاوه، چربی های اشباع موجود در آن برای افرادی که پوست خشک دارند عالی است.