قدیمی ترین سفال قپانچی اصفهان در معابد ژاپن برای جهان بینی و آینده نگری نگهداری می شود

ایجاد حفره در آجر و سنگ های سرامیکی اهداف متعددی دارد، هم در جهت بهبود خواص عملکردی محصولات کاهش جرم آجر، کاهش هدایت حرارتی، بهبود ظاهر و هم در جهت بهبود قابلیت ساخت.

حفره های ایجاد شده در سفال قپانچی اصفهان سرعت خشک شدن آن را را افزایش می دهند و تنش های انقباضی را در طول خشک شدن کاهش می دهند.

آنها گرمایش محصولات را تسریع می کنند، مصرف سوخت را کاهش می دهند و توزیع یکنواخت دما را در کل حجم محصول تضمین می کنند که در نهایت دقت بیشتر هندسه آجری، عدم وجود تقریباً کامل ترک و کیفیت بالای خرده را تضمین می کند.

با این حال، قالب گیری آجر خام با فضای خالی بسیار دشوارتر از آجرهای پر است. به ویژه، آماده سازی دقیق توده خام مورد نیاز است، به ویژه برای به دست آوردن محصولات با تعداد زیادی حفره کوچک.

در تولید آجر به روش پرس نیمه خشک، آجرها به صورت جداگانه از توده رسی سست با رطوبت کمتر از 10 درصد پرس می شوند.

برای کاهش جرم، آجرهای پرس نیمه خشک همیشه با فضای خالی ساخته می شوند. یکی از ویژگی‌های بارز آجر پرس نیمه خشک، شکل مخروطی حفره‌های خالی است که معمولاً غیر از طریق آن هستند.

آجر پرس نیمه خشک به دلیل رطوبت اولیه کم و قالب گیری قطعه ای شکل و ابعاد منظم تری دارد، اما ساختار خرده آن به گونه ای است که مقاومت در برابر یخ زدگی آن نسبت به آجر قالبی پلاستیکی کمتر است.

آجرهای توپر را بدون حفره یا دارای حفره می دانند که حجم آن بیش از 13 درصد حجم آجر نباشد. فقط آجرهای منفرد با بدنه کامل و کمتر ضخیم می شوند. یکی از دلایل این محدودیت وزن آجر است: حداکثر 4.3 کیلوگرم.

آجرها و سنگها اگر بیش از 13 درصد حفره داشته باشند توخالی در نظر گرفته می شوند معمولاً فضای خالی آنها 25 تا 45 درصد است.

شکل و اندازه حفره ها می تواند متفاوت باشد. برای محصولات با حفره های عمودی، ضخامت دیواره های بیرونی نرمال شده است حداقل 12 میلی متر.

عرض حفره های شکاف می تواند متفاوت باشد، اما نه بیشتر از 16 میلی متر، و قطر سمت حفره های گرد مربع بیش از 20 میلی متر نیست.